понедельник, 14 ноября 2016 г.

Розробка заняття вокального гуртка на тему: «Колискові пісні»

Мета: Навчальнаознайомити  дітей з елементами родинної обрядовості;  розкрити характерні особливості жанру колискової пісні; розширити  знання  дітей про жанр - колискові  пісніознайомити з поняттями  таке  Legato та Staccato.
Розвивальні
·        розвивати навички активного сприймання музичного твору;
·         працювати над виробленням вокально-хорових навичок (співочим диханням, звукоутворенням, звуковидобуванням, звуковеденням, унісоном, дикцією та артикуляцією…);
·         працювати над художнім виконанням пісень;
·         розвивати образне мислення, музичну пам’ять і спостережливість.
Виховні:
·        виховувати повагу до народних звичаїв та традицій;
·        виховувати в дітей такі важливі якості, як ніжність, ласку, доброту  та  любов .
Музичні інструменти:
 фортепіано;  дитячі музичні інструменти: бубни,      дзвіночки; трикутники; металофони ; саморобні мара каси  з банок і коробок різних розмірів, з різних матеріалів, з різним наповнюванням;  дерев’яні палички,  папір.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Музичне привітання
Привітаймось дружно всі,
До, ре, мі, фа, соль, ля, сі!
Плесніть  діти кілька  раз,
До роботи всі гаразд!
Привітаймось дружньо всі,
До, ре, мі, фа, соль, ля, сі!
Ось і прийшли  перші  весняні  дні, природа навколо нас змінюється , наповнюється музикою.
Музика – це звук.
Це коли…
Кіт муркоче,
Грім гуркоче,
Дощик ллється,
Скло десь б’ється.
 Трава шелестить,
Джміль пролетить,
І коли ти чуєш стук –
Вся це зветься просто Звук.
Хто з вас любить мандрувати? (Відповідь дітей.) Чудово! Тоді разом відправляємось в дорогу, тільки куди ж ми підемо? (Припущення дітей.) Можливо, до весняного лісу, який тільки прокидається від зимового сну. Зараз там дуже гарно і красиво.
Мандрувати нам сьогодні допоможуть звуки, які будуть зображувати все, що зустрінеться на нашому шляху.  Тож вирушаємо! ( діти беруть муз. інструменти).




Зійшло сонечко. Поглянуло воно на ліс – ожили, загомоніли дерева (дерев’яні інструменти – ложки, коробочки). Підвели свої густі крони, заплескали в дерев’яні долоні. Ось так, спробуйте і ви. Торкнулося сонечко теплим промінчиком луків – прокинулися квіти, зашепотіли трави (саморобні маракаси, целофан). Кинуло сонце погляд на річку – і засяяла в небі різнокольорова веселка, забриніла річка тонесеньким металевим звуком (Дзвіночки, трикутник).
 Прошарудів по веселковій доріжці вітерець-пустунець (шарудіння папером); тисячі маленьких дзвіночків-краплинок відірвалися від веселки: полетіли до землі, розносячи по всій планеті чарівні музичні звуки: дерев’яні, металеві, шумові – музику Весни. 
 Діти, а яке свято навесні ми зустрічаєм в перші дні? (відповіді дітей).
Хто вас,  діти,  щиро любить, і цілує, і голубить, і вкладає  ніжно спати?
Діти: (разом). Рідна мати!
Хто
 вас береже від злого й заспокоїть ніжним словом?
Хто
 гаразд  нам все віддати?
Діти: (разом). Рідна мати!
Так,  наші
 мами  самі найрідніші, самі найдобріші, навіть від самого слова «мама»  випромінюється  тепло та ласка, як від весняного сонечка. Діти, а чи знаєте ви, як називається ця ніжна пісня, яку мами співають над колискою маленьким дітям?  Так! Це колискові пісні.
Тема нашого заняття : «Колискові пісні» .
Колискова -  це перша пісня, яку чує дитина, і називається вона колисковою, бо співають її над колискою. Кажуть, що ті дітки, яким співають колискові пісні, виростають добрими, лагідними, ніжними, щедрими, чуйними. Прослухайте колискову  пісню   « Ой ходить сон» , яку я виконувала на конкурсі колискових пісень в м. Полтава (додаток з аудіо та відео матеріалами №2),  та визначте характер твору.( Діти слухають, та за таблицею «Виразні характеристики музики» характеризують твір).

Діти, а якби ви «співали» колискову рухами, які б вони були? (Відповіді дітей).   Прослухайте ще раз «Ой ходить сон» у виконанні Н. Матвієнко , та спробуйте  плавними рухами  «виконати» колискову.
Молодці , ваші рухи були ніжними та м’якими, ви неначе заколисували дитину. Для того, щоб так само ніжно і лагідно заспівати колискову ми повинні  виконати вправи для голосу.


Вправа на "Округлення" голосного, що сприяє звільненню нижньої щелепи від напруження.


2  Вправа на вироблення  широкого, розспівного звука та зміцнення дихання. Співати на голосні а, о, у.

Помірно
  Вправа на вироблення злитого звучання на ланцюговому диханні. Розспівувати один голосний на всіх звуках

Вправа на вироблення об'ємного дихання  при унісонному співі. "Вирівнювання" різних голосних
Розвиток   легкого й природного звучання голосів. 
Співати на різні склади.
Дякую, гарно виконали вправи, а тепер давайте проговоримо текст 1 куплету колискової  в ритмі твору:

Ой
 ходить сон коло вікон,
А дрімота — коло плота.
Питається сон дрімоти:
— А де будемо  ночувати?
— Де хатонька теплесенька,
Де дитина малесенька,—
Там ми будем ночувати,
Дитиночку колихати.

Ой на кота та воркота,
На дитину та й дрімота,
Котик буде воркотати,
Дитинонька буде спати.
Вокально-хорова робота над піснею:
·        по-фразне  сольфеджування ;
·        робота над чистотою інтонування;
·        робота над дикцією;
·        по-фразне поєднання мелодії та тексту;
·        використання  м’якої  атаки звуку під час співу;
·        робота над  правильним  звуковеденням  на легато .  
Діти, зверніть увагу , що в нотній партитурі спів на  легато позначається 
Legato, що в перекладі   з італійської, означає  зв’язно,  злитно.  Це таке виконання, коли перехід від одного звуку до іншого відбувається зв’язно, без перерви між ним. Цей термін в нотах позначається лігою, яка з’єднує між собою ноти, якщо їх потрібно зв’язно  проспівати.    Протилежне за значенням слову legato – це слово  staccato.( записую на дошці).  У перекладі з італійської – уривчастий, відокремлений. Це уривчасте, коротке виконання звуків голосом або на музичних інструментах, це один із основних прийомів звуковидобування. В нотній грамоті стакато позначається крапкою.
Давайте разом виконаємо вправу на staccato на металофоні (особистий показ, виконання дітей). А ми з вами знаємо пісню, в якій також зустрічається  staccato.  Я заграю вам мелодію на металофоні , а відгадайте цей музичний твір.
Звучить уривок  пісні  «Три берізки» муз. О. Первової-Рошки . Так це пісня «Три берізки». Виконується   цей твір дуже легко на   staccato .
Вокально-хорова робота
·        над округлим звукоутворенням, вмінням  співати головним і зібраним звуком;
·        над диханням та дикцією;
·        над чистотою інтонації;
·        спів асареllа;
·         спів із дотриманням нюансів.
Музично-ритмічна діяльність:
·        робота над чітким виконанням приставного кроку;
·        оплески на сильну долю;
·        чітке виконання танцювального малюнку
Отже, давайте пригадаємо  яку пісню ми сьогодні розучили?
Як називаються пісні, які співають над  колискою немовляти?
Що таке  Legato та Staccato ?
Молодці, дякую вам за те, що були дуже уважними, спостережливими і кмітливими! І я хочу сказати, що мамина колискова завжди повинна бути з людиною, як добра згадка про батьківську хату, як світлий спомин дитинства про ніжні й турботливі руки батька й матері.
Отже, наше заняття закінчилось, і я бажаю, щоб ви ніколи не забували ніжну мамину колискову!



Комментариев нет:

Отправить комментарий