понедельник, 14 ноября 2016 г.

Розробка уроку в 5 класі на тему: «ДАВНІ УКРАЇНСЬКІ ЗИМОВІ ОБРЯДИ»

Мета:
   формувати  вміння емоційно, виразно і творчо виконувати обрядові пісні;
 розширювати знання дітей щодо різноманітності музичних звуків та музичних інструментів.
·       розвивати вокально - хорові навички учнів;
·  розвивати креативність, слухову уяву, асоціативне мислення, здібності до образних та вільних імпровізацій;
·        розвивати тембровий слух та ритмічне відчуття;
·        розвивати здібності до організованої гри в ансамблі
·   виховувати інтерес до народних обрядів, звичаїв, традицій, до української пісні;
·         збагачувати музичний досвід учнів
·         привернути увагу до краси зимових звуків у природі.
Матеріали:
·                   сніжинки, вирізані з фольги або з легкого паперу;
·                   ілюстрація Різдвяного вертепу;
·                   нотний запис колядки  «Чути  дзвінок».
Музичні інструменти:
·                   дзвоники

·                    дерев’яні палички;
ХІД  УРОКУ
Музичне привітання.







Зверніть увагу , як змінився наш клас. Він святково прикрашений,  бо до нас вже наближається Новий рік, а разом з ним і новорічно-різдвяні свята.
Тема нашого уроку: «ДАВНІ УКРАЇНСЬКІ ЗИМОВІ ОБРЯДИ»
Гарно  прибрана хатинка. Виграє свічами ялинка. На столі вкритому килимом та рушниками різдвяні страви. На покуті   Дідух  – символ багатства. ( Дідух – житній, вівсяний, пшеничний сніп , який заносили і ставили на почесному місці). Найголовніше  зимове  свято, в обрядовості українців – Різдво Христове, друге –  Святого Василя (старий Новий рік), третє – Водохреща.
-  Чи любите ви ці свята? (Відповіді дітей). А чи зможете відгадати різдвяні загадки?
Мороз тріщить і снігу намело.
Радіють всі, адже прийшло … Різдво.
Христос родився», - весело співають,
А потім один одного … вітають.
І так в цей час святково та красиво,
І серце солодко щемить, чекаючи на … диво.
Від зірки  сяйво благодатне  пролилось,
У Віфлеємі народився … Ісус Христос.
А чи знаєте ви, діти, які події сталися на Різдво? (Відповіді дітей). 
 Починаю  розповідь (бажано на музичному фоні, що зображує зиму). 
Давним-давно це було. У нас тріскотіли зимові морози, крутила завірюха, довкруги, куди ні глянь, лежали пухнасті замети. Іскристий іній закутував білі засніжені дерева,  пустинним  холодом  віяло від землі, що притихла в січневій холоднечі. А далеко, далеко від нашої Батьківщини, в жаркій Палестині, де ніколи не буває зимових холодів, тихою ніччю народився Немовля Христос. Він з'явився на землі неподалік від міста Віфлеєма, в печері, куди під час негоди пастухи заганяли худобу: овець, корів, коней.
Пізно увечері напередодні цієї події дісталися до Віфлеєма батьки Христа – Діва Марія і благочестивий старий Іосиф. Сталося так, що в місті ніхто не пустив їх на нічліг. І тоді вони знайшли собі притулок в печері, званій вертепом.  Коли народився Ісус Христос, Ангел Господень з'явився пастухам, що ночували в полі, і сповістив їм велику радість про народження Спасителя, а у небі засяяла дуже яскрава зірка. Цю незвичайну зірку помітили волхви, тобто мудреці, що жили далеко на сході.  Вони поспішили прийти до Немовляти та принести Йому подарунки. Весь ангельський світ радів. Ось яка це була дивна подія. 
До Різдва люди починають готуватися заздалегідь. Купують або виготовляють  подарунки,  готують пригощання,  розучують пісні. Як  тільки ввечері на небі запалає різдвяна зірка молоді люди збиралися у гурти, вибирали ватажка - «березу» та міхоношу, запрошували  музик і обходили всі оселі з  піснями та віншівками. (Показую ілюстрацію Різдвяного вертепу).

Як ви гадаєте діти, як називаються  величальні пісні , які співаються на Різдво? (Відповідь дітей). Так, звичайно, колядки, тож ми з вами сьогодні теж підготуємось до свята та розучимо дитячу колядку, а як вона називається ви дізнаєтесь тоді, коли ми  з вами  гарно розспіваємося  та  виконаємо вправи для голосу.
Погляньте, скільки сніжинок,  давайте їх покладемо на долоньку та виконаємо  вправу на дихання.
Вправа 1. "Подуй на сніжинку".
Зробіть активний вдих, намагайтесь  якомога більше набрати в легені повітря. Видихайте  повільно, випускаючи повітря через рот вузьким струменем, щоб сніжинка не впала з долоньки.
Методичні поради.  На вдих відчути, як розширюються ребра (ніби піднімаються груди). На видих - ребра стискаються (груди опускаються). Повторити вправу 3-4 рази.
Молодці,гарно виконали вправу, жодна сніжинка не впала. Але буває й так,
що маленькі сніжиночки  кружляють  стрімкою  віхолою.
Вправа 2.  Ритмічно - декламаційна гра «Віхола».
Виразно зачитую  у стрімкому, активному характері вірш Світлани Бойченко «Віхола» з рухами.
Зимно( потираючи руки, ніби зігріваючись)
Віхола кружляє, «ху-у-у…» (плавні кругові рухи руками)
Снігом сіє «Ш-ш-ш…»,  (ніби струшуючи сніг з рук)
Завиває… «У-у-у…», (кругові рухи кистями з прискоренням та уповільненням)
І у білому танку
Тільки й чути: «У!-У!-У!…».
Нагадую дітям про співацьку поставу.
Вправа  3 на вироблення  співацького дихання,  правильного вокального тону і легкості звучання голосів. «Вирівнювання»  голосних на тривалих нотах.
Методичні поради: при  переході з одного складу на інший  не переривати звучання.

Молодці, гарно виконали вправи ,а зараз прослухайте  колядку у моєму виконанні та скажіть,  яку назву ви б дали цьому твору ( діти слухають колядку та вигадують свої назви).  Так, а справжня назва цієї колядки: «Чути дзвінок». 
Зачитую текст колядки:

Чути дзвінок:
Дзень – дзелень - дзелень,
Дзвонить дзвінок.

Що Христос ся днесь Рождає,
На якого світ чекає.
Дзень – дзелень - дзелень,
Дзвонить дзвінок.

Вість весела, вістка мила
Нас, хрещених, звеселила.
Дзень – дзелень - дзелень,
Дзвонить дзвінок.

Чути дзвінок:
Дзень – дзелень - дзелень,
Дзвонить дзвінок.

Діва Сина породила
І на сіні положила.
Дзень – дзелень - дзелень,
Дзвонить дзвінок.

Пастиріє дають хвалу:
Прийми від нас, Христе-Царю.
Дзень – дзелень - дзелень,
Дзвонить дзвінок.
Запитую дітей про зміст   твору ,  про який  музичний інструмент співається  у творі, визначаємо характер (за таблицею).



Почнемо   розучувати колядку саме з частини, яка часто повторюється:
Дзень – дзелень - дзелень,
Дзвонить дзвінок
Вокально – хорова  робота над твором:
·                   розучуємо основну  мелодичну лінію (сольфеджування);
·                    працюємо над   ритмом (плещемо в долоні) ;
·                   працюємо над дикцією;
Звертаємо увагу на співочу поставу, дихання під час співу.
Діти, я приготувала для вас справжні  Різдвяні дзвіночки, послухайте, як вони легко дзвенять (діти дзвонять). Давайте спробуємо також  заспівати легко, без напруги,  як дзвіночки.(Діти співають).
Вивчену частину твору та поєднуємо спів з грою на дзвіночках.


Закріплюємо твір: я заспівую – діти співають вивчену частину колядки, граючи на дзвіночках. Саме ця  частина колядки буде використовуватися для гри на муз. інструментах.
А зараз ритмічна загадка: прослухайте  ритмічний малюнок (вистукую дерев’яними паличками)  та скажіть, який саме це твір. Так, це пісня «Ми щасливі діти» (муз. Анатолі Пронак) порівняйте цю пісню з колядкою  скажіть:
·                    в чому схожість та відмінність, зверніть увагу на особливість ритмічного малюнка?
·                    який настрій цих пісень?
·                    чи подібні ці настрої  до образу?
·                   який  твір написаний композитором? 
Повторюю з дітьми  вивчену пісню , звертаю увагу на дикційний, ритмічний та динамічний ансамбль твору. Закріплюємо  танцювальні рухи .
Підсумовуючи сьогоднішнє заняття, давайте згадаємо, з якою піснею ми сьогодні ознайомились? На яких муз. інструментах ми сьогодні грали? Як називають величальні пісні, які  виконуються на Різдво?
Закінчуємо наше заняття виконанням приспіву пісні Н. Май  «Бажаєм щастя і добра».

Комментариев нет:

Отправить комментарий